06-05-11

Sanoma vol plannen voor dit jaar

CEO Aimé Van Hecke kondigt voor dit jaar tal van plannen aan voor Sanoma Magazines Belgium. Eerst en vooral wijzigt zijn bedrijf zijn naam in Sanoma Media Belgium. Aimé Van Hecke had nog veel meer nieuws in petto op de presentatie van zijn jaarrapport.

De naamswijziging van Sanoma Magazines Belgium in Sanoma Media Belgium markeert de transformatie van een magazine-uitgeverij in een multimediagroep. Onlangs nog nam het bedrijf van Aimé Van Hecke één derde van de aandelen van De Vijver over. Die holding overkoepelt naast drie televisieproductiehuizen ook Humo – waarvan Sanoma nog steeds de regie doet – en SBS België – dat Sanoma via VT4 en Vijftv een belangrijk marktaandeel in de televisiereclame oplevert. Over de toekomst van De Vijver kon Aimé Van Hecke niets kwijt. Over de toekomst van Sanoma Media Belgium kon hij des te meer vertellen. Eerst en vooral wil hij het succes van Libelle herhalen voor Feeling.

Onder de titel Libelle Superbrand heeft Sanoma Media Belgium het magazine Libelle als koepelmerk hergepositioneerd. Dat pakte het voorbije jaar niet alleen uit met tal van media-afgeleiden maar zelfs met – onder meer - een kledinglijn in samenwerking met E5 Mode. Dat succesverhaal wil Libelle vervolgen met een nieuw hoofdstuk: na Libelle Lekker en Libelle Mama volgt nog dit jaar de spin-off Libelle Happy. Voor Feeling heeft Sanoma Media Belgium een vergelijkbaar project op stapel onder de titel Feeling City. Daarover leest u in “Sanoma pakt uit met afgeleiden”. In dat artikel in onze rubriek Media verneemt u ook meer over de eerste Story Beeldroman: “Het Mysterie Van Eyck” bestaat niet alleen in print maar ook voor iPhone en iPad – om de mediamorfose van Sanoma nog maar eens te onderstrepen, zeker? Heeft Sanoma Media Belgium voorts op stapel: een applicatie onder de titel Libelle Lekker en een magazine onder het merk Njam in samenwerking met Studio 100.

Naast tal van plannen presenteerde Aimé Van Hecke ook de resultaten van Sanoma Media België voor het afgelopen jaar. Daarover bracht ons e-zine gisteren al een eerste cijfer uit: na normalisering noteert zijn bedrijf 4% meer inkomsten in 2010 dan in 2009. In dezelfde periode steeg de EBIT van Sanoma Media België zelfs met een kwart. De evolutie van de netto verkoop is zonder meer positief. De netto verkoop steeg in 2010 tot 220,9 miljoen euro. Daarmee haalt deze na een inzinking tot 212 miljoen euro in 2009 bijna de 223 miljoen euro van 2008. In België heeft Sanoma zijn inzinking van 2009 dus verwerkt.

Bron: PUB

16:19 Gepost door luc de groot | luc de groot | media | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |  Facebook | |

De commentaren zijn gesloten.