De beelden van William en Kate werden niet alleen in de hele wereld op tv uitgezonden, maar ook op honderden nieuws- en videowebsites. Verschillende internetbedrijven hebben gemeld dat ze nog nooit zoveel verkeer hebben gekregen voor een videoverslag over een live gebeurtenis.

BRITAIN-WEDD_0429_11_jpg_h170_jpg_280.jpgDe gevolgen waren hier en daar ook te merken. De website van de BBC kreunde vanochtend onder de grote aantallen bezoekers die de beelden wilden bekijken. Af en toe verscheen er een melding dat er technische problemen waren door ‘abnormaal druk’ verkeer. Ook de site, die de videostream van VT4 verdeelde, werd overrompeld.
Ook andere grote datatransporteurs, zoals Akamai en Livestream, maakten gewag van recordcijfers op hun netwerken. YouTube, een dochterbedrijf van Google, verwachtte met zijn live streaming tot 400 miljoen kijkers te kunnen trekken.

Niet alleen het internetverkeer piekte als gevolg van het huwelijk. De Britse mobiele operatoren meldden een enorme toename van spraak- en dataverkeer, vooral in de buurt van de plechtigheid. De operator O2 schat dat er zeker 65 miljoen foto’s via smarpthones zullen verstuurd worden, volgens The Telegraph. In het hele land steeg het mobiele spraakverkeer met 15% en het versturen van mms’jes (foto’s) met 23% in vergelijking met een gewone vrijdag.

Waarnemers denken dat het kijkcijferrecord uit 1981, toen 750 miljoen mensen het huwelijk van Charles en Diana bekeken, makkelijk zal verbroken worden.

Bron: DS Online