'Het was een bijzonder harde competitie', zegt een duidelijk vermoeide Wouter Vandenhaute, CEO van De Vijver. Samen met Luc Missorten (CEO van Corelio) en Aimé Van Hecke (CEO van Sanoma Magazines Belgium) stond hij woensdagmiddag de pers te woord. Vandenhaute spreekt over 'wilde plannen'.

De ambities voor VT4 liggen duidelijk hoog. Al wil niemand zo ver gaan om te zeggen, dat ze VTM naar de kroon willen steken als grootste commerciële zender in Vlaanderen. Maar ze benadrukken wel dat er op lange termijn wordt gewerkt, en dat er wordt gemikt op groei. 'SBS is altijd de underdog geweest', zegt Vandenhaute. 'Dat is een positie die we leuk vinden en we kunnen dat nog een aantal jaren blijven'. Aimé Van Hecke: 'We beginnen met een goede vertreksituatie, en we kunnen daar nog heel wat aan toevoegen'. Namelijk de programma's van Woestijnvis en de steun van de Corelio- en Sanoma-media.

vijver_03_1_jpg_h380_jpg_568.jpgVoetbal
O
p VT4 en Vijftv zal de eerste tijd niet veel veranderen. 'SBS is vandaag een gezonde zender, die het de afgelopen twee jaar goed gedaan heeft', zegt Vandenhaute. Komt er meer sport op VT4? Van een sportfan als Vandenhaute zou dat worden verwacht. 'Ik weet het niet', zegt Vandenhaute nochtans. 'Van alle die-hard sportliefhebbers ben ik de meest rationele.' Woestijnvis en Corelio (zonder Sanoma) bezitten samen de wielerkoersen van Flanders Classics, maar die verhuizen niet zomaar naar VT4. 'Als blijkt dat ze best bij VRT blijven, dan zullen ze daar meest waarschijnlijk ook blijven'.

Tegelijk liggen ook de uitzendrechten voor het Belgisch voetbal op tafel. 'Ik sluit niet uit dat ik mij de komende dagen actiever met het voetbaldossier ga bezighouden', zegt Vandenhaute veelbetekenend. 'Maar waar dat toe zal leiden, zullen we nog zien.' Hij wijst erop dat Woestijnvis nu al de voetbaluitzendingen van Belgacom TV produceert en dat hij goede relaties onderhoudt in de voetbalwereld.

Radio
De constructie die nu is ontstaan rond de audiovisuele activiteiten in De Vijver, is geen eindpunt. De drie toplui benadrukken unisono dat ze ook op andere vlakken willen samenwerken. Missorten spreekt, wat dit betreft, over nieuwe media. Vandenhaute heeft een ander voorbeeld: 'Als we morgen samen beslissen dat we met De Vijver voor radio gaan, dan doen we dat', zegt hij. 'Met radio starten is heel moeilijk als je dat niet kunt doen vanuit een compleet multimediaal platform'. Corelio bezit al de helft van Radio Nostalgie, van SBS is bekend dat het al een tijdje met radioplannen rondloopt. Maar met de steun van de Sanoma-bladen erbij wordt het een stuk gemakkelijker, zegt Vandenhaute.

Bron: DS Online