31-03-11

Microsoft-oprichter doet boekje open over Bill Gates

De vriendschap tussen Microsoft-oprichters Bill Gates en Paul Allen is legendarisch. Maar blijkbaar zat er ten tijde van het vertrek van Allen bij het bedrijf in 1983 meer dan een haar in de boter. Dat moet blijken uit de autobiografie van Paul Allen, "Idea Man: A Memoir by the Co-Founder of Microsoft", die midden april in de VS uitgebracht wordt.

Niet alleen de gezondheid van Allen - in 1982 werd de ziekte van Hodgkin vastgesteld - speelde mee in de beslissing om een jaar later het bedrijf te verlaten, schrijft Allen. Blijkbaar smeedden Gates en Steve Ballmer, de huidige topman van Microsoft, in die periode ook plannen om de aandelen van Allen te laten verwateren, door Ballmer en andere aandeelhouders meer aandelenopties te geven.

bill-gates.jpgAandelen
Nadat Allen hen daarmee geconfronteerd had, verontschuldigden zij zich wel. Maar nog volgens de autobiografie wilde Gates eerder al de aandelen van Allen overkopen voor 5 dollar per stuk. In maart 1986 ging Microsoft naar de beurs aan 21 dollar per aandeel. Paul Allen en Bill Gates behoorden meteen tot de rijkste mensen ter wereld. Allen zegt in zijn autobiografie nog dat veel van de succesvolle ideeën die Microsoft groot hebben gemaakt, eigenlijk door hem gelanceerd werden.

De verhouding met Bill Gates is na verloop van tijd weer verbeterd. Allen trad na zijn ziekte opnieuw toe tot de raad van bestuur van Microsoft. Toen hij twee jaar geleden opnieuw zwaar ziek werd, was Gates een van de regelmatige bezoekers.

21:32 Gepost door luc de groot | luc de groot | Web | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |  Facebook | |

30-03-11

Rechter mag geen uitzendingen verbieden: Europees Hof verbiedt Belgische censuur

BRUSSEL - Belgische rechters mogen geen uitzendingen op radio of tv verbieden. Met dit ophefmakende arrest legt het Europees Hof voor de Rechten van de Mens de censuur in ons land aan banden. Ook op kranten en weekbladen.

België is geen dictatuur, maar censuur bestaat hier wel degelijk. Het gebeurt geregeld dat een rechter een tv-uitzending verbiedt of een krant of tijdschrift uit de rekken laat halen. Meestal is dat omdat iemand zich in zijn privébelangen - vaak privacy - bedreigd voelt. Hoewel onze grondwet persvrijheid garandeert en voorafgaande censuur verbiedt, leggen sommige rechters in kort geding media aan banden. Soms ook op eenzijdig verzoekschrift.

In 2001 oordeelde een Brusselse rechter dat een uitzending van het RTBF-programma Au nom de la loi over medische blunders niet mocht worden uitgezonden. Dat gebeurde op vraag van een neurochirurg, die vreesde dat hij in opspraak zou worden gebracht. In beroep en in cassatie werd die beslissing bevestigd. Maar het Europees Hof voor de Rechten van de Mens besliste gisteren anders.

humo_jpg_h170_jpg_280.jpgVerwijzend naar het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, zeggen de rechters in Straatsburg dat 'de vrijheid van meningsuiting alleen beperkt kan worden met een zeer precieze wettekst'. De wet en de rechtspraak in België zijn over dit onderwerp echter alles behalve precies, aldus het Europees Hof. Tenzij België zijn wetgeving op dit terrein aanpast en specifieke uitzonderingen omschrijft, moet een rechter zich voortaan onbevoegd verklaren.

Voortaan is het dus uitgesloten dat Nick Rodwell (eigenaar van de rechten op Kuifje) door een rechter laat verbieden interviews met hem uit te zenden in een reportage die nogal kritisch is over zijn koopmansgeest. Of dat Carl Devlies (CD&V) tracht een tv-debat tussen zijn Leuvense tegenkandidaten Louis Tobback en Rik Daems te laten verbieden omdat hij zich buitengesloten voelt. Ook Koppen en Telefacts kregen met een uitzendverbod te maken.

Dirk Voorhoof, professor mediarecht aan de UGent, is opgetogen over het arrest - al dwingt het hem zijn nieuwe handboek in voorbereiding aan te passen. 'De beslissing van het Hof van Cassatie in dit dossier heeft de deur wagenwijd opengezet voor uitzendverboden en zelfs preventieve controles van reportages of duidingprogramma's op televisie. Het was nochtans al jaren duidelijk dat dergelijke censuur via kort geding, en vaak via procedures op eenzijdige verzoekschrift, strijdig was met het Europees Mensenrechtenverdrag.'

Volgens Voorhoof heeft het Hof van Cassatie een te formeel-legalistische kijk op persvrijheid. Zo wordt het verbod op preventieve censuur op de geschreven pers, vaak gewoon omzeild door even te wachten tot er enkele nummers verkocht zijn en dán het medium uit de rekken te laten halen. 'Een andere juridische spitsvondigheid van het Hof van Cassatie kwam erop neer de audiovisuele media niet als pers te beschouwen, omdat in de grondwet uit de negentiende eeuw sprake is van “la presse,, later vertaald als “drukpers,. Waardoor het verbod van censuur voor de audiovisuele media geen bescherming kon bieden.'

De RTBF is uiteraard blij, maar ook de geschreven pers heeft redenen om te vieren. In die sector is de inzet nog groter. Denk maar aan de beslissing in 2008 van de rechter om het weekblad Humo uit de rekken te halen vanwege een satirische fotomontage over Fernand Koekelberg en Sylvie Ricour.

Voorhoof: 'Dit arrest gaat over audiovisuele media. Maar het Hof verwijt België dat rechters lukraak inperkingen op de persvrijheid opleggen die niet in de wet vastgelegd zijn. Dat verwijt geldt net zo goed voor de geschreven pers.'

Bron: DS Online

13:08 Gepost door luc de groot | luc de groot | media | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |  Facebook | |

Bingo met Bongo!

10:41 Gepost door luc de groot | luc de groot | Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |  Facebook | |

28-03-11

Alfacam capteert verjaardagsfeest Gorbatsjov in Londen

Op 30 maart wordt ex-Sovjetleider Michael Gorbatsjov 80 jaar. Hij wordt gevierd met een heus concert in de Londense Royal Albert Hall. Het Belgische mediahuis Alfacam capteert het galaconcert en zorgt ervoor dat de feestelijkheden in de Russische huiskamers gevolgd kunnen worden.

gorbatsjov_jpg_h170_jpg_280.jpgHet bedrijf van Gabriel Fehervari zet zes volledig uitgeruste TV-wagens en een 25-koppig technisch team in voor het gebeuren. Muzikanten van dienst zullen onder andere Bryan Ferry en Paul Anka zijn. Melanie C, The Scorpions en de London Symphony Orchestra staan ook op het programma. Sharon Stone en Kevin Spacey zullen de concerten aan elkaar praten. Bij de genodigden zijn alvast Arnold Schwarzenegger, Shimon Peres, John Major, Cathérine Deneuve en Ted Turner.

Michael Gorbatstjov (foto) was van 1985 tot 1991 president van de voormalige Sovjet-Unie en staat in de geschiedenisboeken geboekstaafd als architect van de perestrojka (economische hervormingen) en de glasnost (openheid).

Bron: DS Online

20:10 Gepost door luc de groot | luc de groot | media | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |  Facebook | |

Vandenhaute wil SBS met VRT combineren

'Als wij die zenders van SBS zouden binnenhalen, dan betekent dat niet dat Woestijnvis het ene exclusiviteitscontract tegen het andere zal inruilen. Dat hoeft niet', zegt Vandenhaute.'De aankoop van de SBS-zenders zal losstaan van onze samenwerking met de VRT. Waarom zou het geen én-én-verhaal kunnen worden?'  Woestijnvis en zijn topman kregen een pak kritiek te verwerken sinds bekend raakte dat het productiehuis in de running is voor de SBS-zenders.

vandenhaute_jpg_h170_jpg_280.jpgExclusiviteit
In juni loopt het exclusiviteitscontract tussen Woestijnvis en VRT af, en gaat een preferentieel partnerschap tot medio 2012 in. 'Er is meer dan voldoende tijd om keuzes te maken, en ik wil met iedereen on speaking terms blijven: wij zitten niet in een oorlogsmodel, en ik ben niet gebeten op de openbare omroep.'
Eerder klaagde Vandenhaute aan dat de relatie met de VRT-top gaandeweg niet meer optimaal was. Sandra De Preter, de nieuwe gedelegeerd bestuurder van de VRT, zal volgens hem opnieuw stabiliteit brengen aan de top. Hij beaamt dat ze een interessante gesprekspartner is en haalt en passant uit naar de vorige VRT-topman Dirk Wauters.

"Ik ben ervan overtuigd dat zij de traditie van Bert De Graeve en Tony Mary zal voortzetten. En was ze vroeger aan het bewind gekomen, dan hadden we ongetwijfeld wel een intellectuele discussie over onze gezamenlijke toekomst gevoerd."

Bron: Belga

15:06 Gepost door luc de groot | luc de groot | media | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |  Facebook | |

"Gsm-gebruiker betaalt maandelijks 13 euro te veel"

De gemiddelde gsm-gebruiker betaalt maandelijks 25,60 euro voor zijn mobiele telecommuncatie. Daarvan zou hij zowat 13 euro kunnen uitsparen, mocht hij kiezen voor de goedkoopste aanbieder of de goedkoopste formule, zegt de consumentenorganisatie Test-Aankoop.

Wie steevast voor de goedkoopste oplossing kiest, kan op jaarbasis 156,50 euro uitsparen. Mochten alle Belgen dat doen, dan loopt hun gezamenlijke prijsvoordeel op tot liefst 982 miljoen euro. Test-Aankoop komt tot deze bevinding na een peiling bij 854 Belgen en een ondervraging van 1.912 van haar leden.

De enquête leert de consumentenorganisatie dat de meesten zich richten tot de grote maatschappijen Proximus, Mobistar en Base. Slechts 12% kiest voor een alternatieve operator. Bovendien verandert de Belg weinig van aanbieder of van formule. Dat komt onder meer omdat de meeste maatschappijen bij het aantrekken van nieuwe klanten hen contracten van 18 of 24 maanden voorleggen.

Bron: Vandaag.be

14:53 Gepost door luc de groot | luc de groot | Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |  Facebook | |

27-03-11

Ring Ring..

21:28 Gepost door luc de groot | luc de groot | Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |  Facebook | |