03-12-10

'Beschermen internetprivacy kost banen'

Het beschermen van de internetprivacy van burgers mag niet leiden tot economische schade. Dat zeggen Republikeinse afgevaardigden op een voorstel voor invoering van een “volg-me-niet”-technologie.

webwereld.pngDe Amerikaanse Federal Trade Commission kwam deze week met een voorstel om internetgebruikers te voorzien van de mogelijkheid het monitoren van het surfgedrag door advertentie en dataminingbedrijven uit te schakelen via een technologische oplossing. Onduidelijk is overigens nog hoe die oplossing eruit moet zien. De Republikeinen zijn bang dat een dergelijke maatregel tot economische schade leidt, bijvoorbeeld in de advertentiesector. Zowel Democraten als Republikeinen hebben gematigd positief gereageerd op het voorstel van de FTC, maar vragen zich af hoe een dergelijk systeem in de praktijk zou moeten werken. Onder meer wordt gewezen op het effect op “een van de belangrijkste pijlers van de groei van internet”, namelijk gratis content dat mogelijk wordt gemaakt door geld uit reclame.

Doordat het surfgedrag van consumenten door de voorgestelde maatregel niet meer kan worden gevolgd, raakt de reclamesector een belangrijke melkkoe kwijt. Er wordt veel geld betaald voor dergelijke informatie doordat adverteerders gerichter reclame kunnen laten zien, aangepast aan de behoefte van de consument.

'Kinderen beschermen'
De Democraten lijken het meest te voelen voor inperking van het volgen van het surfgedrag van internetgebruikers. Een Democratische afgevaardigde heeft al gezegd een wetsvoorstel te willen indienen die in ieder geval het volgen van kinderen op het internet moet voorkomen. Maar een belangrijke Republikein countert: “We moeten oppassen dat we geen regelgeving opstellen die de herstellende economie beschadigt”, schrijft de New York Times.

Volgens de krant zeggen ambtenaren dat er al opt-out mogelijkheden beschikbaar zijn en dat die geen meetbare negatieve effecten hebben gehad op de advertentiesector. Diezelfde sector reageert kritisch. “Een do-not-track mechanisme kan banen kosten in de advertentiesector”, dreigt een topman van mediagigant Time Warner, omdat er dan minder geld in om zou gaan. Daarnaast is er geen data meer om te analyseren.

Applaus
De maatregelen worden wel met applaus begroet door consumentenorganisaties. “Als je in de echte wereld continu door iemand wordt gevolgd en die noteert wat je eet, wat je leest, wat je ziet, wat voor muziek je luistert, wat je koopt – zou je dat erg storend vinden”, zegt Susan Grant, directeur consumentenbescherming bij de Consumer Federation of America.

15:49 Gepost door luc de groot | luc de groot | Web | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |  Facebook | |

Commentaren

wens u een goed weekend toe

Gepost door: Bianca | 04-12-10

De commentaren zijn gesloten.