30-11-10

Attack hits Wikileaks cable site

Uptime graph for cablegate, Netcraft

The attack on the site managed to make it inaccessible on the afternoon of 30 November

A web attack has been launched against the Wikileaks site set up to host leaked US diplomatic cables. The deluge of data launched against the site managed to briefly make it unreachable around 1200 GMT on 30 November.So far no-one has come forward to claim responsibility for the so-called denial-of-service (DoS) attack.

A similar attack was launched against the main Wikileaks site prior to the public release of the first cables. Wikileaks revealed that the separate cablegate website was suffering a distributed denial of service (DDoS) attack via a message posted to its Twitter stream. The cablegate site went live on Sunday night and soon after started to suffer occasional downtime. A DDoS attack involves swamping a site with so many requests for access that it becomes overwhelmed.

Data gathered by net monitoring firm Netcraft showed that the cablegate site was intermittently available around Tuesday lunchtime and early afternoon because of the attack. Prior to the launch of the site, Wikileaks had taken the precaution of hosting it on three separate IP addresses to cope with any attack. "This does not appear to have prevented the current attack from succeeding," wrote Paul Mutton, a security analyst at Netcraft, in a blog post

bbcnews.jpgHe told the BBC that it was hard to work out what type of attack was under way. At the weekend before the cablegate site went live,a hacktivist known only as The Jester threatened to attack Wikileaks claiming its leak of cables would endanger US troops. Mr Mutton said the latest attack was unlikely to be the work of The Jester as he has typically used Twitter to announce his targets. Something that was not done before the latest attack began.
"The cablegate site has only released 281 of the 251,287 leaked cables, so these attacks are likely to be symbolic action more than anything else," said Mr Mutton. As cablegate came under attack, a separate ongoing assault against the main Wikileaks site made it unreachable on Tuesday afternoon.

22:12 Gepost door luc de groot | luc de groot | Web | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |  Facebook | |

VRT test gesproken ondertiteling uit

De VRT is gestart met een proefproject waarbij bij anderstalige programma's gesproken ondertiteling wordt aangeboden. Niet alleen voor blinden of slechtzienden, maar ook voor senioren is deze service een manier om de programma's beter te kunnen volgen.

vrtéén.jpgDe eindgebruiker kan de gesproken ondertiteling ontvangen via een apart toestel. De VRT biedt het signaal gratis aan zodat alle ontwikkelaars van ontvangsttoestellen ermee aan de slag kunnen.
Met deze proefuitzendingen wil de VRT extra inspanningen leveren om de programma's zo toegankelijk mogelijk te maken. In de huidige beheersovereenkomst is immers afgesproken dat de omroep zou bestuderen in welke mate de tv-programma's op een gebruiksvriendelijke manier toegankelijk gemaakt kunnen worden voor slechtzienden.

Dankzij deze technologie zijn de meeste VRT-programma’s met ondertitels toegankelijk voor slechtzienden. Er is nog een uitzondering: de technologie werkt niet als ondertitels "ingebrand" worden in het beeld. Dat is het geval bij "Het journaal", "Terzake" en sportuitzendingen, omwille van hun specifieke werkingsprocessen. VRT bekijkt of en hoe dit nog bijgestuurd kan worden.

Bron: DeRedactie

20:52 Gepost door luc de groot | luc de groot | media | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |  Facebook | |

Amerikaanse bank is volgend doelwit Wikileaks

wikileaks.jpgWikiLeaks zal begin volgend jaar documenten vrijgeven die de directie van 'een grote Amerikaanse bank' in opspraak brengen. Dat verklaarde de oprichter van de website, Julian Assange, in een interview dat maandag werd gepubliceerd door het magazine Forbes. Om welke bank het gaat, is niet bekend.

'Het zal een echt en representatief licht werpen op de wijze waarop banken zich gedragen op het niveau van hun leiders, op een manier die onderzoeken en hervormingen teweeg zal brengen, veronderstel ik', stelde Assange, zo valt te lezen op de website van het blad.

'Het enige wat ik kan zeggen, is dat het vaststaat dat bepaalde praktijken tegen de ethische regels indruisten, maar het is te vroeg om te stellen dat er sprake was van delicten. We moeten voorzichtig zijn en mogen geen etiket van misdadiger om mensen kleven alvorens honderd procent zeker te zijn', luidt het.

14:56 Gepost door luc de groot | luc de groot | media | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |  Facebook | |

29-11-10

An Idea?

23:34 Gepost door luc de groot | luc de groot | Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |  Facebook | |

BBC-reportage onthult corruptie bij Uitvoerend Comité Wereldvoetbalbond

Het marketingbedrijf ISL deelde tussen 1989 en 1999 voor 100 miljoen dollar (76 miljoen euro) aan steekpenningen uit aan leden van het Uitvoerend Comité van de Wereldvoetbalbond FIFA, dat donderdag in Zürich over de toekenning van de Wereldbekers 2018 en 2022 beslist. Dat onthulde de Britse omroep BBC maandag in het programma Panorama.

Journalist Andrew Jennings noemt drie leden bij naam. Een vierde stemgerechtigd bestuurslid wordt ervan beschuldigd fortuin gemaakt te hebben met de verkoop van WK-tickets op de zwarte markt. Jennings kreeg documenten in handen waaruit blijkt dat International Sports and Leisure (ISL) de Braziliaan Ricardo Teixeira, de Kameroener Issa Hayatou en de Paraguayaan Nicolas Leoz op de loonlijst had staan.

fifa_jpg_275.jpgOp die manier kreeg het bedrijf, dat in 2001 failliet ging, bij verscheidene Wereldbekers de exclusieve rechten in handen. Teixeira is de drijvende kracht achter de Wereldbeker in Brazilië. Hayatou is voorzitter van de Afrikaanse voetbalbond, Leoz van de Zuid-Amerikaanse.

Jack Warner uit Trinidad & Tobago, één van de vicevoorzitters van de FIFA, werd er eerder al van beschuldigd dat hij zelf grote aantallen tickets voor de Wereldbeker van 2006 in Duitsland kocht en met woekerwinsten doorverkocht. Voor de Wereldbeker van 2010 in Zuid-Afrika zou hij dat opnieuw geprobeerd hebben. De vier leden kregen in het programma de kans zicht te verdedigen, maar gingen daar niet op in. Er kwam ook nog geen reactie van de FIFA. Volgens Warner is FIFA-voorzitter Joseph Blatter op de hoogte van de wanpraktijken, maar houdt hij zijn bestuursleden de hand boven het hoofd.

Bron: DS Online

23:28 Gepost door luc de groot | luc de groot | Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: voer sleutelwoorden in | Tags: voer sleutelwoorden in |  Facebook |  Facebook | |

Boete van 1.500 euro voor GUNKtv

GUNKtv heeft van de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) een boete van 1.500 euro gekregen. De Regulator heeft vastgesteld dat de digitale zender op 27 april de programma's "Start to game", "Game force 1" en "Infashion" heeft uitgezonden zonder het PP-logo voor product placement te gebruiken.

gunktvlogo.jpgDezelfde dag werd er ook nog een publiciteitsreportage uitgezonden die niet duidelijk herkenbaar gemaakt werd. Daarnaast was er een spot waarin een sieraad gewonnen kon worden. De kijkers werden uitgenodigd om deel te nemen aan een sms-wedstrijd. De VRM beschouwt zo'n oproep als telewinkelen. Er werden ook nog 3 korte spots over nieuwe computergames uitgezonden die niet duidelijk herkenbaar gemaakt waren als reclame.

De VRM zegt dat het om ernstige inbreuken gaat en hield bij het bepalen van de sanctie ook rekening met het feit dat de zender eerder dit jaar al eens voor dergelijke fouten op de vingers getikt werd.

21:25 Gepost door luc de groot | luc de groot | media | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |  Facebook | |

Beveiligde militaire netwerk van VS zo lek als een zeef

Het Amerikaanse afgeschermde militaire netwerk, waar Wikileaks informatie uit lekte, blijkt al lange tijd toegankelijk voor meer dan 3 miljoen mensen. Geen wonder dus dat er "geheime" informatie naar buiten sluipt.

Onder meer alle diplomatieke correspondentie van Amerikaanse ambassades in de belangrijkste steden is te vinden op het Secret Internet Protocol Router Network, oftewel Siprnet. Het netwerk geeft toegang tot een van de grootste databanken ter wereld. Ook lagere echelons van het Amerikaans leger hadden toegang tot Siprnet.

De Amerikaanse regering heeft naar aanleiding van de recente lekken op Wikileaks beslist om de beveiliging van Siprnet op te voeren. Zo zal het downloaden van informatie op een externe drager als een usb-stick niet meer mogelijk zijn. Ook wordt opnieuw bekeken wie tot welke info toegang moet krijgen.

US-DefenseInformationSystemsAgency-Seal_svg.pngKaas met gaatjes
De Amerikaanse uitleg voor de relatief gemakkelijke toegang tot Siprnet is de aanval op het WTC op 11 september 2001. De toenmalige regering, geleid door George W. Bush, kwam tot de vaststelling dat heel wat veiligheidsinformatie voorhanden was, maar gewoon niet doordrong tot de personen die er iets mee konden/moesten doen. Daarom werd het netwerk breder bereikbaar gemaakt voor overheidspersoneel.

Bij een laatste onderzoek bleek dat meer dan 3 miljoen mensen toegang hadden tot Siprnet. Maar volgens The Guardian, een van de kranten die de Wikileaks-informatie publiceerden, was dat al in 1993 het geval. Siprnet zou met andere woorden altijd kaas met gaatjes geweest zijn. Zondag publiceerden de websites van kranten en weekbladen als Le Monde, Der Spiegel, The Guardian en El Pais een gedeelte van 250.000 documenten die in de afgelopen tientallen jaren via Siprnet zijn verstuurd.

Veel wereldschokkende dingen staan daar niet in. Tot de meest verrassende informatie behoort het feit dat Al Qaida nog altijd steun krijgt uit Saoudi-Arabië en dat wijlen koning Fahd van Saoudi-Arabië er bij de Amerikanen op aandrong om Iran aan te vallen.

Bron: Vandaag.be

13:39 Gepost door luc de groot | luc de groot | Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |  Facebook | |