30-09-10

Piet Van Roe geeft fakkel door aan Sandra De Preter

Op zijn laatste werkdag op de VRT heeft interim-gedelegeerd bestuurder Piet Van Roe samen met zijn opvolgster Sandra De Preter, die morgen 1 oktober officieel CEO wordt, de balans opgemaakt van het verleden en de toekomst van de openbare omroep.

  •  
    PRETER_jpg_275.jpgVan Roe moest in december 2009 in allerijl het roer overnemen nadat Dirk Wauters de Reyerslaan uitgestuurd was. De openbare omroep verkeerde op dat moment in woelig vaarwater en Van Roe kreeg, als ervaren VRT'er, een dubbele opdracht: de omroep reorganiseren en besparen.
     
    Bollenstructuur
    In de tien maanden onder Van Roe werd de zogenaamde bollenstructuur geëvalueerd en bijgestuurd en werd een besparingsplan uitgetekend. De bollenstructuur, ingevoerd in 2007 met als doel de omroep crossmediaal te doen functioneren, kreeg veel kritiek doordat ze leidde tot een complexe besluitvorming, onduidelijke verantwoordelijkheid en interne spanningen. 
    Van Roe gelooft nog altijd in die bollenstructuur, op voorwaarde dat ze constant geëvalueerd en bijgestuurd wordt, en dat is volgens hem niet gebeurd tussen 2007 en 2009. Hij liet er in zijn interimperiode dan ook geen gras over groeien: het directiecollege werd teruggebracht van acht naar vier functies en het aantal managers van negentig naar zestig.
     
    Besparingsplan
    Wat de besparingen betreft, werd onder Van Roe een besparingsplan goedgekeurd van 65 miljoen euro. De VRT moet het met 279 voltijdse banen minder doen, via vrijwillig vertrek en deeltijds werken, en er wordt gesnoeid in het programmaschema. De kijkers en luisteraars gaan dat volgens Van Roe ongetwijfeld merken, maar wat er concreet zal wijken moet de nieuwe CEO de komende maanden uitklaren.
     
    sandra2_jpg_275.jpgVan Roe blikte in zijn uitvoerig "testament" ook vooruit. Hij brak een lans voor media-innovatie en een openbare omroep als partner in plaats van concurrent in het medialandschap. Om de hoge kwaliteit, die de Vlaamse media volgens Van Roe op dit moment bieden, te kunnen handhaven, moet innovatie één van de speerpunten zijn, vindt hij. Samenwerking tussen de verschillende media in Vlaanderen, omroepen, productiebedrijven, uitgevers en de distributiesector, is daarbij volgens Van Roe onontbeerlijk, want Vlaanderen is te klein om te concurreren met technologiereuzen uit het buitenland. De VRT moet daarin een andere rol innemen dan in het verleden. Van Roe: "Van concurrent moet de VRT de partner worden van de andere actoren in de mediasector."
     
    "Ik hoop dat Piet niet nog eens moet terugkomen"
    Sandra De Preter (foto) bedankte haar gedreven voorganger uitvoerig voor al zijn voorbereidende werk. "Hij heeft véél meer gedaan dan wat je zou verwachten in een interimperiode. Ik hoop dat Piet niet nog eens moet terugkomen", grapte ze. De Preter start naar eigen zeggen alvast met een langetermijnperspectief en is enorm gemotiveerd. Ze verwees naar haar jarenlange ervaring in de geschreven media, bij Sanoma, en de gelijkenissen tussen de audiovisuele en de geschreven sector.
     
    Eerste weken veel luisteren
    "Uiteraard zijn er ook verschillen, maar ik wil met mijn ervaring en met een frisse blijk tewerk gaan. Audiovisuele ervaring is hier overigens met bakken aanwezig", prees ze de VRT-medewerkers. De politieke context die verbonden is aan de functie van VRT-CEO ziet De Preter als een "extra complexiteit", maar niet een die ze niet aan kan.
     
    Ze zal de eerste weken aan het hoofd van de VRT vooral veel luisteren, zei ze. Ze is van plan de visies en bekommernissen van alle betrokken actoren, intern en extern, te bundelen om vandaar uit tot een visienota te komen. Pas daarna wil ze overgaan tot de discussie over de centen en de nieuwe beheersovereenkomst.

    Bron: belga/mvdb/ka (De Morgen)

18:54 Gepost door luc de groot | luc de groot | media | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |  Facebook | |

Let's See Europe!

16:12 Gepost door luc de groot | luc de groot | Vrije tijd | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |  Facebook | |

Microsoft blokkeert Hotmailaccounts

De recente klachtengolf over geblokkeerde Hotmailaccounts is het gevolg van een veiligheidscampagne van Microsoft.

Een onbekend aantal gebruikers kon de afgelopen week plots niet meer inloggen op hun e-mailaccount van Hotmail. Microsoft was zelf verantwoordelijk voor de afsluiting, meldt het in een persbericht.

microsoft.jpgWachtwoord veranderen
Van de getroffen accounts werd vermoed dat ze door spammers en phishers misbruikt worden. Gebruikers die hun mailbox niet meer kunnen bereiken, moeten hun wachtwoord bevestigen en kunnen dit veranderen via de website van Windows Live.
Om de beveiliging van Hotmailaccounts op te schroeven, rolt Microsoft enkele nieuwe toepassingen uit. Zo moet je vanaf nu je mobiele telefoonnummer opgeven zodat je een geheime code via sms kan ontvangen waarmee je je wachtwoord kan veranderen. Een andere optie is een betrouwbare computer aanduiden waarop je dan veilig je wachtwoord kan wijzigen of opvragen indien je dit vergeten bent.

Bron: Clickx/ZDNet

16:06 Gepost door luc de groot | luc de groot | Web | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |  Facebook | |

Ex-platenbaas gaat concertzaal AB leiden

De voormalige topman van Universal Belgium Dirk De Clippeleir wordt vanavond voorgedragen als de nieuwe directeur van de AB. Hij volgt Jari Demeulemeester op, die eind februari met pensioen gaat.

Dirk De Clippeleir was meer dan vijftien jaar actief in de platenbusiness.

Volgens onze bronnen bleven na een lange zoektocht twee kandidaten over en gaat de voorkeur uit naar de ex-platenbaas om de hoofdstedelijke muziektempel te leiden. De raad van bestuur van de AB komt vanavond bijeen om de aanstelling van De Clippeleir te bekrachtigen. Noch hijzelf, noch de Brusselse concertzaal wilde het nieuws gisteren bevestigen.

De 48-jarige Dirk De Clippeleir, die in Brussel woont, heeft meer dan 15 jaar ervaring in de platenindustrie. Tussen 1990 en 1997 werkte hij voor de Belgische afdeling van EMI Music. Eerst als marketingdirecteur, vanaf 1992 als ceo. In 1997 ging hij Polygram leiden. Na de overname van Polygram door Universal Music werd De Clippeleir in 1999 de Belgische ceo bij de marktleider in de platenindustrie. In 2007 lijfde Universal de Belgische entertainmentfirma ARS in en werd hij opzijgezet. Na zijn ontslag verdween De Clippeleir uit de muziekwereld. Hij richtte het consultancybedrijf Clip Coaching op, waarvoor hij de jongste jaren optrad als gedragscoach voor bedrijfsleiders.

De AB moest dit jaar door de crisis gevoelig snoeien in zijn concertaanbod. Dirk De Clippeleir neemt het roer over op 1 maart.

Bron: De  Tijd

15:56 Gepost door luc de groot | luc de groot | Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: voer sleutelwoorden in | Tags: voer sleutelwoorden in |  Facebook |  Facebook | |

VRT wil een derde tv-kanaal

BRUSSEL - Twee aparte kanalen voor Ketnet en Canvas staan bovenaan het prioriteitenlijstje van de VRT.

vrtfront_jpg_275.jpgIn het najaar gaan de onderhandelingen over de nieuwe beheersovereenkomst 2012-2016 voor de VRT van start. En daarvoor zijn ze aan de Reyerslaan al enkele krijtlijnen aan het uittekenen.
Zo blijft het lineaire aanbod voor radio en televisie de absolute prioriteit. Vorige week nog voorspelde Carl Decaluwé, de mediaspecialist van CD&V, het einde van de algemene zenders als Eén en VTM. Maar bij de VRT zien ze het nog niet zo'n vaart lopen. De algemene zenders van radio en televisie blijven de belangrijkste kanalen om de publieke opdracht uit te voeren. Dat geloof in het lineaire aanbod blijkt ook uit het pleidooi voor een derde tv-kanaal. Nu moeten Canvas, Ketnet en Sporza het tweede VRT-kanaal delen. En dat leidt tot grote frustratie, onder meer omdat de kinderen op Ketnet vaak gegijzeld worden door de rechtstreekse sportverslaggeving. De afgelopen sportzomer maakte dat weer pijnlijk duidelijk met het WK voetbal en talloze tennistornooien.


Nu Ketnet steeds meer onder druk komt van commerciële kinderzenders, vindt de VRT het van groot belang om net als de concurrentie ook quasi continu te kunnen uitzenden. Afgelopen zomer probeerde Ketnet de pijn nog enigszins te verzachten door meer programma's achter de rode knop uit te zenden. Ook de lancering van de videozone op de website van Ketnet, paste in dat plaatje.

Door de splitsing zou ook Canvas meer ruimte krijgen om zijn generalistische opdracht uit te voeren. Want tussen Terzake en Phara (binnenkort Reyers laat), blijft er nu nog hooguit tweeëneenhalf uur over voor andere gezichtsbepalende programma's zoals documentaires, drama, cultuur, quiz en humor....

Zo'n derde kanaal zal er niet zonder slag of stoot komen. De lancering van Sporza als tijdelijk derde kanaal om in 2004 de 'moeder aller sportzomers' te verslaan, zette destijds het hele Vlaamse medialandschap in rep en roer. En het is ook de vraag hoe een derde kanaal verzoend kan worden met de krappere budgetten van de omroep.

Behalve dat lineaire aanbod wil de VRT zijn tv-aanbod op het internet brengen, naar het voorbeeld van uitzendinggemist.nl in Nederland. Maar in tegenstelling tot Nederland zou dat online aanbod van de VRT niet gratis zijn. Voor de commerciële zenders is dat onaanvaardbaar, omdat het businessmodellen zoals iWatch.be, waarbij je programma's tegen betaling kunt bekijken op je computer, onderuit haalt.

Volgens woordvoerster Brigitte Vermeersch is dit nog geen officieel standpunt van de VRT. Het gaat slechts om een discussienota die op het niveau van het management wordt besproken. 'De nieuwe ceo, Sandra De Preter, zal de komende weken en maanden nog over tal van thema's discussiëren met het management om onze visie op de toekomst van de publieke omroep te bepalen.'

Bron: DS Onlne/ VRT

12:07 Gepost door luc de groot | luc de groot | media | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |  Facebook | |

27-09-10

Lennon's Birthday

rs_logo.gifOno, Gaga, and Others to Play Los Angeles

lennon_ftbx.jpg

On October 1 and 2, Ono will revive the Plastic Ono Band, the avant-garde outfit she and Lennon started in 1969, at the Orpheum Theater in L.A. Joining her for renditions of classic POB material will be Iggy Pop, Perry Farrell, Thurston Moore and Kim Gordon of Sonic Youth, and Lady Gaga — who signed up after recently meeting Sean Lennon in Japan. “Lady Gaga and I speak the same language,” Ono says. “I respect her. I saw her show, and it was incredible. Everyone was mesmerized. John would’ve loved it. He’s like me—he went for wild things. And she’s wild.”

22:42 Gepost door luc de groot | luc de groot | Muziek | Permalink | Commentaren (0) | Tags: voer sleutelwoorden in | Tags: voer sleutelwoorden in |  Facebook |  Facebook | |

De kracht van ACHT

BRUSSEL - Vanavond is de gehypete vampierenreeks ‘True blood' voor het eerst te zien op de Vlaamse televisie. Niet op Canvas, VTM of Eén, maar op Acht. Huh, Acht?

18 mei 2009. Er wordt gegrinnikt in de achterkamers van de Vlaamse media. Acht, de Vlaamse digitale zender van uitgever Concentra, gaat van start en de slaagkansen worden niet hoog ingeschat. ‘Even hoog als het budget', is een grapje dat de ronde doet. Ook de slogan ‘Ongeziene televisie' inspireert de sceptici.

Intussen wordt er niet langer gegrapt wanneer het over Acht gaat. De zender haalt 180.000 unieke kijkers per avond, en 1,5 miljoen kijkers per jaar. Dat maakt Acht tot de snelst groeiende zender van Vlaanderen. Onder de digitale zenders is Acht koploper. Als je bedenkt dat nog maar 65 procent van de Vlamingen digitaal kijkt, zit de zender allicht nog niet aan zijn bovengrens.

achttv.jpgDat hoe langer hoe meer mensen Acht tot hun favoriete zender uitroepen, heeft veel te maken met de internationale topreeksen die de jonge zender binnenhaalt. Vanavond start True blood, een serie die met gemiddeld vijf miljoen kijkers een hype is in de VS. De vampierenreeks is een product van de Amerikaanse betaalzender HBO, die bekendstaat om zijn topreeksen, zoals The wire, The Sopranos of Treme. En laat net Acht erin geslaagd zijn om een deal af te sluiten met HBO. Hoezo, met dat beperkte budget? ‘We zijn in het gat gedoken dat andere zenders lieten liggen,' legt programmadirecteur Vincent Loozen uit. ‘Er is wereldwijd zoveel kwaliteitstelevisie, dat er te weinig Vlaamse zenders zijn om al die reeksen uit te zenden. Geen enkele andere zender kiest zo doorgedreven in zijn programmering als wij. Niet dat er elders geen kwaliteit is, maar niemand zet er zo monomaan op in. Kijk naar 2BE bijvoorbeeld, die zender hinkt op twee gedachten: sport verstoort hun schema. Wij hebben van de nood een deugd gemaakt. We beseffen dat we het geld niet hebben om bijvoorbeeld actualiteit en film beter te doen dan de anderen. Dan doen we ze liever niet.'

Anders dan de grote zenders, die zoveel mogelijk publieken willen plezieren, kiest Acht dus consequent voor kwaliteitsreeksen en documentaires — ‘telecatessen', zoals Loozen ze noemt. Naast HBO zijn ook de VPRO en de BBC belangrijke leveranciers. Loozen droomt er van om in dat kwaliteitssegment ook meer Vlaamse programma's te maken. Afgelopen jaar experimenteerde Acht daar al mee, met wisselend succes. Er was de goedgemaakte comedyreeks Superacht, en het minder geslaagde De 2,5 minuten Gunther Lamootshow. Nu werkt Acht samen met de theatergroep Abattoir Fermé aan de reeks Monster!.

Met dat smalle aanbod mikt de zender vooral op hogeropgeleiden tussen 24 en 44, een interessante doelgroep voor adverteerders. En blijkbaar ook een doelgroep die door de al langer bestaande zenders onbediend bleef. Smaakt de triomf op de criticasters zoet? ‘Het klopt dat er scepsis was toen we begonnen, maar dat was begrijpelijk. Het is niet makkelijk om een nieuwe zender te beginnen', zegt Loozen. ‘Om J.F. Kennedy te parafraseren: “het was niet makkelijk, maar net daarom deden we het.” Nu hebben we een plek verworven die niet makkelijk in te nemen is door anderen. We willen nu nog één ding: van een grote kleine zender uitgroeien tot een kleine grote zender.'

‘True blood', van maandag tot donderdag op 20.40 uur op Acht.

Bron: DS Online/ Kristof Hoefkens

14:22 Gepost door luc de groot | luc de groot | media | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |  Facebook | |

1 2 3 4 5 6 7 8 9 Volgende