Sluwe Q-deejays Sven Ornelis en Kürt Rogiers waren er in elk geval als de kippen bij om de luisteraars van de VRT-netten gisterochtend welkom te heten. Geen leedvermaak, volgens woordvoerder Filip Teerlinck van Q-Music: 'Ik heb het zelf niet gehoord. Dat was beslist een spielerei van het moment van de dj. Het is geenszins onze bedoeling luisteraars af te snoepen van de VRT-stations en we hebben al helemaal niets speciaals gepland. Wij doen gewoon ons eigen ding.'

Peter Bossaert, algemeen directeur van Q-Music, geeft wel toe dat het geen slechte zaak is. 'Het is natuurlijk een kennismaking met ons station die er anders allicht niet zou zijn geweest. Dat merken we overigens aan de vele sms'en die we binnenkrijgen van mensen die laten weten dat ze Q-Music ontdekt hebben. Anderzijds is radio een gewoontemedium. Het is niet omdat mensen één dag niet naar hun favoriete station kunnen luisteren en even overschakelen naar een andere zender, dat ze 's anderdaags niet terugkeren naar hun gewone station.'

Ook bij Radio Nostalgie merkten ze een positief effect. 'Bij onze onlineluisteraars noteerden we een stijging van 20 procent', zegt stationmanager Dirk Huldemont tevreden.

Schuiven met spots
Bij VTM zeggen ze niet te profiteren van de staking, al zal hun verkiezingsdebat gisteren wel hogere kijkcijfers gehaald hebben dan normaal. 'Zo werken wij niet', zegt Sara Vercauteren van de communicatiedienst. 'Wij kijken alleen naar onszelf bij de programmatie. De beslissing om dat programma op woensdag te plaatsen, hebben we trouwens al weken geleden genomen. Nog voor de stakingdag bij de VRT bekend raakte. We spelen dus op geen enkele manier in op de staking. Eigenlijk is het andersom. We stellen vast dat de VRT ondanks de staking zijn verkiezingsprogramma toch uitzond op woensdagavond en dat ze het bovendien vijf minuten eerder lieten beginnen dan het onze.'

Gevraagd naar de schade die een tv-zender oploopt in geval van een staking, stipt Vercauteren aan dat VTM zo'n situatie nog nooit heeft meegemaakt. 'Als het ons overkwam, dan zou er natuurlijk de economische schade zijn. Wij zijn een commerciële omroep. Als we onze reclameblokken niet kunnen uitzenden, lijden we verlies. Voor de VRT, die niet volgens een commercieel model werkt, zal die schade uiteraard veel kleiner zijn. Blijft evenwel de beschadiging van je imago. Voor geen enkele zender is het prettig om zoiets mee te maken.'

Bij de VAR (Vlaamse Audiovisuele Regie), die de reclame werft voor de VRT, zijn ze niet echt blij. 'Het heeft ons veel werk gekost om al de reclamespots te herplaatsen', zegt extern consultant Wim Frison. 'Gelukkig ging het maar om één dag, want anders zouden we problemen gekregen hebben met adverteerders en zou dat wel enkele honderdduizenden euro's verlies betekend hebben.'

Dubbele Blokken
Tot slot zijn er natuurlijk ook de programmamakers die de dupe zijn van de staking. Woordvoerder Raf Uten van productiehuis De Mensen: 'Wij hadden twee programma's die wegvielen, Blokken en Villa Vanthilt, maar daar is meteen een elegante oplossing voor uitgewerkt. Beide programma's verschuiven gewoon naar vrijdag. Blokken-fans komen dus dubbel aan hun trekken. Blokken wordt lang vooraf opgenomen en indien er een uitzending zou wegvallen, zou Ben bijvoorbeeld op de verkeerde dag tot maandag zeggen. Om halfzes zullen we vrijdag wel iets minder kijkers hebben dan normaal, maar dat is geen drama. Een staking kan gebeuren, daar kan niemand iets aan doen.'

Bron: DS Online