17-05-11

Mooi...

 

20:26 Gepost door luc de groot | luc de groot | Vrije tijd | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |  Facebook | |

Eurovisiesongfestival wordt nocturne in 2012

De artiesten zullen op het komende Eurovisiesongfestival in Azerbeidzjan waarschijnlijk in het midden van de nacht moeten optreden. Zo zou er voor de televisiekijkers in Midden-Europa niets veranderen. Dat heeft een woordvoerder van de organisator European Broadcasting Union (EBU) gezegd aan het Duitse persagentschap dpa.

EUROVISION.jpg'Het Eurovisiesongfestival vangt gewoonlijk om 21 uur aan en de show zal altijd op dit tijdstip uitgezonden worden. We hebben geen plan om daar verandering in te brengen', vertelde EBU-woordvoerder Jarno Siim.
Azerbeidzjan ligt in een tijdzone die drie uur voorloopt op die van Midden-Europa. 'In 2009 startte de show in Moskou ook later, omdat de stad in een andere tijdzone lag. Volgend jaar zal de show slechts een uur later beginnen dan twee jaar geleden in Moskou', vulde Siim aan.

De puntentelling zal in Bakoe waarschijnlijk tussen twee en drie uur 's ochtends gebeuren. De finale is gepland op 26 mei 2012. Maar door het tijdsverschil zullen de artiesten in Azerbeidzjan bijna een dag later op het podium staan.

Het duo Ell en Nikki won zaterdagavond het Eurovisiesongfestival in Düsseldorf met het liefdeslied 'Running Scared'. Het was de eerste keer dat Azerbeidzjan met de trofee ging lopen.

19:31 Gepost door luc de groot | luc de groot | media | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |  Facebook | |

16-05-11

Eurovisiesongfestival lokte 481.887 Vlaamse kijkers

azrbeyzan.jpg481.887 Vlaamse kijkers hebben zaterdagavond naar de finale van het Eurovisiesongfestival 2011 gekeken. Dat meldt de VRT. De openbare omroep haalde daarmee een marktaandeel van 29,4 procent. In Wallonië volgden 185.667 kijkers (16,5 procent) de uitzending. 

De tweede halve finale van het songfestival op donderdag werd door 632.547 Vlamingen gevolgd, waarmee de VRT een marktaandeel van 30,3 procent haalde. Donderdagavond probeerde de Belgische inzending Witloof Bay tevergeefs een plaats in de finale te bemachtigen. De uitzending op La Une (RTBF) lokte 201.558 kijkers, goed voor marktaandeel van 15 procent. 

In Nederland volgden zaterdag ruim 1,2 miljoen kijkers de finale, en ruim 2 miljoen kijkers keken donderdagavond, toen de Nederlandse inzending 3JS optrad. Ook onze noorderburen haalden donderdag de finale niet.

Het 56e Eurovisiesongfestival werd uiteindelijk gewonnen door Azerbeidzjan met het nummer 'Running Scared' van het duo Ell & Nikki.

Bron: Belga

17:20 Gepost door luc de groot | luc de groot | media | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |  Facebook | |

14-05-11

Limewire betaalt 105 miljoen dollar aan muziekindustrie

limewire.jpgLimewire, de website waarmee je vorig jaar nog muziek en andere bestanden kon delen, betaalt aan de muziekindustrie 105 miljoen dollar.

The Lime Group kwam tot een minnelijke schikking met dertien muziekmaatschappijen. Dat terwijl de overkoepelende organisatie van de Amerikaanse muzieklabels had berekend dat Limewire een miljard dollar verschuldigd zou zijn.
Limewire werd in oktober vorig jaar offline gehaald na een lange wettelijke strijd. Verschillende muziekuitgevers hadden Limewire aangeklaagd wegens een schending van de auteursrechten.

23:57 Gepost door luc de groot | luc de groot | Web | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |  Facebook | |

Klacht Bracke tegen Humo ongegrond verklaard

De Raad voor de Journalistiek heeft de klacht van Siegfried Bracke tegen Humo ongegrond verklaard. In het begin van dit jaar bracht het weekblad Humo onder meer aan het licht dat het NV-A-kopstuk onder het pseudoniem Valère De Scherp columns schreef voor het partijblad van de Socialisten.

De N-VA'er kwam begin dit jaar in opspraak omdat hij met een partijkaart op zak (van de toenmalige SP) tegelijkertijd politiek journalist was bij de openbare omroep VRT. Begin januari bracht Humo aan het licht dat Bracke lange tijd (veertien jaar) lid was geweest van de SP. Hij had eerder ontkend dat hij ooit lid was geweest van de socialistische partij. Een paar dagen later lekte uit dat Bracke meewerkte aan het SP-partijblad Doén. Humo citeerde een anonieme bron die liet uitschijnen dat Bracke daar zwart geld voor ontving.

Brackedenkt_jpg_h380_jpg_568.jpgBracke was niet te spreken over de aantijgingen en stapte eind januari naar de Raad voor Journalistiek omdat er volgens hem sprake was van 'een intentie tot reputatieschade'. Hij bevestigde dat hij de column schreef, maar dat deed hij naar eigen zeggen gratis. Het zat de N-VA'er ook hoog dat hij geen kans op wederwoord kreeg. ‘Een deontologische fout’, oordeelde Bracke.

Controverse
De Raad voor Journalistiek boog zich op 18 april over de zaak en nam donderdag een beslissing. De Raad is van oordeel 'dat het artikel van 21 januari 2011 moet ingeschreven worden in een polemiek over een publieke figuur, waarbij vrijwel dagelijks nieuwe onthullingen en ontkenningen verschenen'. De Raad meent 'dat het beter ware geweest als Humo de klager voor de publicatie van het artikel had gecontacteerd om hem een reactie te vragen, wat door Humo trouwens wordt erkend'.


In het kader van de controverse over de klager, meent de Raad tot slot 'dat dit tekort niet als een beroepsethische fout kan worden beschouwd, temeer daar Humo het standpunt van klager op zijn website heeft geplaatst zodra die heeft gereageerd'. De Raad besluit dan ook dat de klacht ongegrond is.

Bron: DS Online

01:45 Gepost door luc de groot | luc de groot | media | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |  Facebook | |

12-05-11

Verniewing...

 

20:25 Gepost door luc de groot | luc de groot | Vrije tijd | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |  Facebook | |

'Product placement' in 'Tournee generale' is niet tegen de regels

Consternatie alom nu bekend is dat de brouwers uit het programma 'Tournée générale' moesten betalen om Jean Blaute en Ray Cokes over de vloer te krijgen.

Twee bierliefhebbers rijden in een Volkswagenbusje van brouwerij naar brouwerij op zoek naar een nieuwe biersoort of het perfecte gerecht bij elk soort bier. Jean Blaute en Ray Cokes zetten in Tournée générale de kleine en grote Belgische bieren in de kijker. Dat levert een fijn programma op, dat jammer genoeg niet zo spontaan tot stand komt als het lijkt. Om Blaute en Cokes op bezoek te krijgen, moesten de brouwers uit de tweede reeks betalen. Sommige telden 7.500 euro neer, zo berichtte De Morgen. Het productiehuis van Tournée générale omschrijft de bijdrage als een goede manier om in tijden van besparingen de productiekosten te drukken.

TOURNEE_jpg_h170_jpg_280.jpgToch is het perfect legaal, zo blijkt. 'Toegelaten product placement', noemt Joris Sels het. Hij is de gedelegeerd bestuurder van de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM), de organisatie die toezicht houdt op de Vlaamse media. De makers hebben de product placement aangegeven bij de VRM, zoals dat moet. Bovendien is het 'PP'-logo in het programma getoond, zoals het hoort. 'We hebben ook nog geen klachten ontvangen', zegt Sels.

Katia Segers bevestigt als voorzitter van de raad van bestuur van de VRM dat geen inbreuk tegen het mediadecreet vast te stellen is. Als kritische communicatiewetenschapper stuit deze praktijk haar wel tegen de borst. 'Als Witse met een Lexus rijdt, en de kijker ook weet dat Lexus daarvoor betaalt, is dat voor mij correcte product placement. Die auto is geen essentieel onderdeel van de detective. Maar als bedrijven het onderwerp vormen van het programma vind ik dat wel problematisch. Zeker bij de openbare omroep. Als het mediadecreet deze situatie niet voorziet, moet er gewerkt worden aan meer precieze bepalingen.'

Autonoom
De voorzitter van de commissie Media in het Vlaams Parlement, Philippe De Coene (SP.A), is 'stomverbaasd'. 'Hier is sprake van een publireportage' zegt hij. 'Van een publieke zender zouden we mogen verwachten dat de inhoud niet bepaald wordt door wat een adverteerder betaalt.'

In het Vlaams mediadecreet staan enkele regels waar product placement aan moet voldoen. De redactionele onafhankelijkheid van de zender mag niet worden aangetast en de aandacht voor het product mag niet 'overmatig' zijn. Er mag niet rechtstreeks worden aangespoord het product te kopen. Bovendien moet de kijker 'duidelijk' gewezen worden op de productplaatsing.

Björn Verdoodt, woordvoerder van Eén, benadrukt dat de redactie autonoom te werk gaat. 'Ze vertrekken vanuit het bier en de mensen die het maken. Als een brouwer niet wil betalen, wordt er een andere gezocht die hetzelfde soort bier op dezelfde manier maakt. Brouwers hebben geen inspraak in de inhoud. De makers beslissen alles zelf.'

Het is niet de eerste keer dat er bij de VRT ophef is over dit soort product placement. Eerder raakte bekend dat toeristische diensten betaalden om aan bod te komen in Vlaanderen vakantieland. 'We leggen onszelf strengere voorwaarden op dan in het mediadecreet', zegt Verdoodt. 'De inbreng van product placement mag maximaal 40 procent van het productiebudget uitmaken.'

Presentator Jean Blaute was gisteren nog niet op de hoogte van de ophef.

'Ik maak dat programma niet, dat doet Sputnik voor de VRT. Ik krijg te horen naar welke brouwerij we gaan en volg het uitgetekende script, meer niet. Ik word betaald om een leuk programma te presenteren. Punt.'

Bron: De Standaard.biz

16:02 Gepost door luc de groot | luc de groot | media | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |  Facebook | |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende